Blog 15 (NL)

29 december 2016 - Alcoi, Spanje

Hallo allemaal!

Kerst in Spanje... geen super warme kerst, maar ook absoluut niet koud.. Normaal gesproken hebben we ook geen witte kerst in Nederland, want de sneeuw komt meestal pas in Januari. Maar het voelt wel raar dat er hier dagen zijn dat ik met mijn korte mauwen in de zon kan zitten. Kerst vieren we hier uitgebreid, en de gedachten van de geboorte van Jezus is ook veel meer aanwezig. De hele familie komt gezamen om kerst te vieren. Even 4 uurtjes rijden vanuit Madrid voor het kerstetentje is dan ook normaal. Het eten hier in Spanje is zo lekker, en met kerst wordt er nog net even wat meer uitgesloofd. Ik heb deze kerst al 3 etentjes gehad. En, ik heb het lekkerste stuk vlees in mijn leven gegeten. Zo mals, overrukkelijk.... Een etentje hier, een etentje daar...

Het eerste etentje was bij ons thuis, met 14 man. Geen kalkoen, thank god. Maar wel een heerlijk maal. Angezien er altijd meer dan 1 gerecht is hier in Spanje, was het voorgerecht ook heerlijk. En het toetje ook top. Natuurlijk kon ik leuk mee praten aan de tafel want alles was in het Valenciaans.. Dus, ik voelde me een beetje zo van 'just shut up and eat.' Haha. Maar ik ben er al aan gewend. Toen ik te horen kreeg dat een deel van de familie in Madrid woont, was ik zo blij. Als we dan naar Madrid gaan, praat mijn familie eindelijk normaal Spaans. Maar nee, ook de zus van mijn gastvader en hun gezin hebben het Valenciaanse virus te pakken.. Het zit in de hele familie. Echte Valencianistas. Dus toen ze familie uit Madrid hier kwam, ging het Valenciaans gewoon door. Nou ben ik er tijdens het eten wel aan gewend, dus ik ben altijd aan het denken en zit helemaal in mijn eigen wereldje als we aan het eten zijn. Af en toe vraagt er eens iemand: ''Is het lekker?'" "Jahoor!" Zeg ik dan, helemaal uit mijn eigen denkwereldje gehaald. Maar ik vind het wel leuk dat ze dat vragen. Gelukkig praten ze met mij wel gewoon Castellaans. We hebben een sfeervolle kerstavond gehad en we zijn ook niet zo achtelijk laat gaan slapen.

Het tweede etentje was net zo gezellig en lekker, bij de oma thuis. De moeder van mijn gastmoeder. Lekkere pasteitjes gegeten, als je dat tenminste zo noemt. En voor ieder een goed stuk vlees. Dat kan ook geen kwaad. In Spanje is het nooit afgelopen na het eten. Het is niet zoals in Nederland. 'We gaan lunchen bij de oma'. Okee. Dat betekent dus dat je nog wel een paar uur na de lunch daar thuis bent. Nog even een paar uutjes nakletsen, lekker samen zijn met kerst. We hebben nog wat spelletjes gedaan, en we zijn uiteindelijk om 8 uur 's avonds naar huis gegaan met voor ieder kind een zelf gemaakt zakje door oma gemaakt, met daarin van die chocolade euro muntjes, en 10 echte euromuntjes! Ik ben wel blij dat ik al Spaans spreek. Stel je voor dat je daar de hele dag moet zitten, en je spreekt de taal niet, de Spanjaarden spreken geen Engels.. Zit je daar de hele dag te wachten totdat je naar huis kan. Gelukkig spreek ik dus al Spaans en hebben we het heel gezellig gehad, ondanks dat ik op een bepaald moment wel naar huis wilde. Het derde etentje kom ik later even op terug.

Het is alweer woensdag, dat er alweer 5 dagen van de vakantie voorbij zijn gevlogen. Afgelopen vrijdag heb ik mijn vierde 'amigo invisible' gedaan met mijn basketbalteam. Dat wil dus zeggen dat we lootjes hebben getrokken en voor een x aantal euros cadeautjes voor elkaar moesten kopen. Ik ben best wel een moeilijk persoon voor dat soort spelletjes, want make up gebruik ik bijna niet en sieraden ook niet echt. Dus heeft degene die mijn lootje had een lekker geurtje voor mij gekocht. Rond 7 uur was dat afgelopen en diezelfde avond om 21.15 moesten we weer op dezelfde plek verzamelen om met de club naar Valencia te gaan voor een etentje. 2 uur.. te kort om naar huis te gaan want je bent natuurlijk afhankelijk van een auto. Maar te lang om hier te blijven wachten.. Dus, ik ben naar het huis van de zus van mijn gastmoeder gegaan. Ik wilde graag voor iedereen van het gezin een minicadeautje van 1 of 2 euro kopen, en dat onder de kerstboom leggen de volgende morgen. Dus, zo gedacht zo gedaan. Die twee uur besteed om samen met de zus van mijn gastmoeder en haar dochtertje cadeautjes te kopen. Ze wilden zo graag met me mee, want cadeautjes kopen is gewoon leuk.

Het etentje in Valencia was super gezellig, en we waren met zo'n 30 man. Wokrestaurant, altijd goed. En, hier in Spanje is het niet zo duur. Gezellige avond gehad, ondanks dat het onmogelijk is voor 30 meiden om tijdens het hele etentje geen telefoon tevoorschijn te halen. De 3 trainers waren er ook bij. Aan het einde van de avond kon ik echt niet meer, zoals dat meestal is met de wok. Ook had ik iets genomen waarvan ik niet wist wat het was, maar wat volgensmij nog pittiger was dan de heetste peper ter wereld. Dus, ik moest huilen. En ik had geen water. Ja, ik weet dat melk beter is, maar als je geen melk hebt wil je tenminste je keel blussen met water. We konden onbeperkt eten voor 2,5 uur, dus vind ik 16 euro per persoon een prima prijs.

Aangezien ik pas 0.40 thuis kwam van het etentje in Valencia, en iedereen al sliep, was dat de perfecte gelegenheid om de cadeautjes onder de boom te leggen. De volgende ochtend werd ik rond 9 uur wakker door lichtelijk geschreeuw van mijn gastbroertje, die heel erg enthousiast was. 'Van wie komen die cadeautjes???' 'Beau, komen ze van jou?' Ik heel verbaasd kijken.. 'Liggen er cadeautjes onder de boom??' 'Echt??' Dus ze kwamen blijkbaar niet van mij.. 'Papa! Papa!' 'Zoon, ik was aan het slapen... Wat is er?' 'Er liggen cadeautjes onder de boom!! Waren jullie het papa en mama??' 'Cadeautjes?' 'Nee, dat zijn wij niet..' Blijkbaar liggen er normaal nooit cadeautjes met kerst onder de boom hier, omdat ze hier natuurlijk ook de 3 koningen hebben. Mijn gastouders naar mij toe... 'Heb jij dit gedaan?' 'Ik? Santa claus has come to town' Dus ze moesten wel lachen. Uiteindelijk geloofde mijn broertje, nog steeds helemaal hysterisch, dat ik het had gedaan. Het hele huis inmiddels wakker, zo ook mijn grote gastbroer. Je kan wel begrijpen dat 16 jarige tieners gewoon willen uitslapen tot 11 uur.. Dus die was een beetje chagie. 'Hiervoor moet je me wakker maken?' Cadeautjes openen, en weer het bed in. Leuke ochtend was dat. Na het cadeautjes openmaken was het 10 uur, en ik ben niet zo'n persoon dat zo weer door kan slapen als ik eenmaal wakker ben of het bed uit ben geweest. Dus, ik bleef maar beneden en begon mijn dag met een goed ontbijt.

Ook al doe ik het niet zo heel vaak, heel af en toe vind ik het wel even lekker om een stukje te wandelen in de Spaanse zon, met uitzicht op de bergen en een lekker muziekje. Dus een paar dagen geleden had ik even heerlijk zo'n wandelingetje gemaakt. Natuurlijk gebeurt het mij weer dat ik in het midden van mijn wandelroute ineens super nodig naar de wc moest. Dus ik ben als een pinguin terug gelopen naar huis, nog zeker 15 lopen te gaan. Gelukkig had ik het gehaald tot thuis, maar het scheelde niet veel.

Ik ga even lunchen, deel 2 komt na de lunch online. Spoiler:
-voornemens
-tasty hamburgers
-excursie alcoi
-verjaardagsfeest met flan
-verse sinaasappels plukken
-laatste schooldag was een groot feest
-opnames in studio met greenscreen
-kaal hoofd, coole opa
-temperatuurverschillen
-koken voor de klas

Geef vooral reacties, dat vind ik zo leuk! Hasta ahora! Tot zo!

Beau

1. Marga:
    29 december 2016
    nou.. geen kalkoen? wat is dat nou weer.. hahahhahahah, wat voor vlees eten jullie dan veel ?
    en wokken inderdaad ook altijd leuk. Cadeautjes geven ook gaaf en onder de kerstboom leggen, wat ze niet kennen is natuurlijk leuk. Ook een gebruik van ons Spanje binnen brengen. hoppa.
    x
  2. Elly:
    29 december 2016
    Wat een heerlijk verhaal schat, je schrijft zo goed en met de foto's erbij lijkt het net of ik er bij ben. Dat dromen aan tafel omdat je ze niet kan verstaan hoort gewoon bij jou. In Nederland doe je dat ook, maar dan versta jij ons echt wel. Hihi.
    Wokken is wel een stuk goedkoper dan in Nederland, hier ben je zo 10 euro meer kwijt.
    Ik ben benieuwd naar de verdere verhalen. xxx
  3. Mam:
    29 december 2016
    Nou nou nou, ja typisch jij. Ik zie je al wandelend lopen met gekruisde benen. Ik zal ipv chocola een pak pampers voor je meebrengen. Kun je wat langer doorwandelen. Ik kijk er naar uit om je verhalen in het echie mee te maken en te zien. Heb nig 6 weken, dus ff aan me Spaans werken luv you. Thanxxxxxx voor the beautiful story. Laterzzzzzz
  4. Zwaantje:
    29 december 2016
    Was weer,wil je blog te lezen Beau,ik kijk uit naar de volgende
  5. Mimi langeveld:
    29 december 2016
    Erg leuk BEAU blijft echt heel leuk ook hou je het mooi vol het verhaal te schrijven dikke kus tot de volgende keer en een mooie jaarwisseling
  6. Jack:
    Hey Beau,
    Tjonge wat een belevenissen weer.
    Alvast een hele fijne jaarwisseling en gelukkig nieuwjaar!!
  7. Anita:
    30 december 2016
    Hi Beau, wat schrijf jij makkelijk. T is idd net of ik erbij ben geweest. Nog veel plezier daar, fijne jaarwisseling ( ook met vuurwerk) of dit dan weer niet