Blog 14 (NL)

Hallo volgers,

De afgelopen week was redelijk normaal. Eerst wil ik even zeggen dat ik hier in Spanje heel goed kan uitslapen. Vandaag was echter een uitzondering. Ik heb van 23.00 tot 12.00 geslapen zonder wakker te worden. Ik heb licht ontbeten omdat we twee uur later al zouden lunchen. Ik heb gewoon een simpel yoghurtje genomen met een chocolaatje van de chocoladekalender waarmee ik samen dagen en chocolaatjes aftel met mijn gastbroertje. Je kent het wel, die kalenders die je ook in Nederland heb en die ik altijd ik een paar dagen al helemaal op at toen ik klein was.

In Nederland slaap ik normaal gesproken tot een uur of 9/10 in het weekend, maar hier in Spanje word ik vaak niet eerder als 10.30 wakker. Zal de taal shock wel zijn. Ik val ook zo snel in Slaap. Dus vanochtend keken ze me allemaal heel raar aan en waren ze bezorgd of ik nog wel leefde. Volgende keer laten ze me niet langer dan tot 11 slapen, anders is het zonde van de dag. Maar ja, dat snap ik ook wel. Ik ben een deel van het gezin, dus als mijn grote gastbroer na 11.00 wakker word gemaakt, mogen ze dat bij mij ook doen. Ik wil gewoon behandeld worden als een normaal kind in een gezin, en niet als een uitwisselings student die privileges heeft. En daarbij komt nog, 11.00 is een mooie tijd toch? Ik mag niet klagen, haha.

Iedere maandag beginnen we de schoolweek door met de hele school een kerstlied te zingen. Dit in het teken van advent. De kerstsfeer komt redelijk dichtbij. Het huis is versierd, we hebben een grote belen opgezet.. Er ontbreekt alleen 1 ding: het is niet koud en er is geen sneeuw. Maar dat vind Beau niet zo erg hoor... even een jaartje geen winter. Ook spelen we met economie een economish spel, waarbij we met ons economie klasje van 5 personen laten zien hoe oneerlijk de wereld verdeeld is, en dit door middel van een gezamenlijk spel met de klas. Dankzij dit spel verliezen we aanstaande woensdag 4 lesuurtjes. Volgende week wordt sowieso een chaotische week. We hebben geen normale lessen. Alleen maar projecten, zoals bijvoorbeeld koken voor de klas met het economie spel, of een tekenproject, een kerstvideo voorbereiden, etc. Ik vind het wel leuk.

In mijn tutoria (mentorklas) doen we ook een soort cadeautjesspel. Iedereen trekt een lootje en koopt iets voor zijn of haar persoon voor 5 euro. Het geeft ook wel weer een kerstsfeer, dus ik vind het wel leuk. Binnenkort gaan we lootjes trekken. Ik hoop alleen niet dat ik iemand pak die ik niet ken. De hele school kent mij al. Hey Beau! He Beau hoe gaat het? Maar andersom... ik ken mijn klas, de leraren en wat kinderen uit de andere klassen, maar daar houd het ook wel bij op. Maar ja, dat krijg je als je de nieuwe bent, haha. Ik vind spelletjes meestal erg leuk, en al helemaal als het om cadeautjes gaat. Echter, dit cadeautjesspel is nou al de vierde in 1 maand die ik ga spelen. Met het basketballteam, met school, met AFS en met het gezin. Decembermaand... Daarnaast heb ik ook een paar nieuwe broeken nodig, wat sokken en wat andere kleding en spulletjes. Dus, dit word weer een dure maand, haha.

Het cadeautjesspel is niet het enige wat me 4 keer overkomt. Ik moest laatst weer een presentatie doen voor geschiedenis over de onafhankelijkheid van amerika. Iedereen heeft het wel eens, écht geen zin om ergens voor te leren. Dus ik had niet geleerd voor die presentatie, ik had niks gedaan om het voor te bereiden en ik had de powerpoint niet gezien, dus ik was een klein beetje zenuwachtig. Hopen dat we vandaag niet meer aan de beurt komen, je kent het wel. En ik had geluk, we kwamen die dag niet meer aan de beurt. Maar de volgende keer zijn we de eersten met onze groep. Zoals al verwacht had ik ook toen geen zin om te leren. Maar ook gewoon écht geen zin, want het onderwerp lag me gewoon niet. Over onafhankelijkheidsverklaringen en oorlogen praten in het Spaans... Ik had er gewoon even geen zin in. En wat bleek, weer geluk. Gedurende 4 klassen kwam er wel iets tussen. Of we hadden plotseling een andere klas, of de docent was er niet, of we gingen eerst een film kijken. De 5e keer was dit keer scheepsrecht. Maar de 5e keer had ik wel goed geleerd. Af en toe heb ik ook zo'n geluk hier...

Ondanks dat ik niet heel veel gedaan heb, mijn focus op mijn eigen prioriteiten gelegd heb maar toch wel wat gedaan heb voor school, zijn mijn cijfers beter dan in Nederland. Mijn uiteindelijke cijfers zijn:
10: Engels
9: latijns, gym (ik doe hier veel beter mee met gym dan in Nederland en ik vind het ook veel leuker hier)
8: Economie, godsdienst, muziek
7: Spaans en literatuur, Aardrijkskunde en geschiedenis, wiskunde, tekenen en kunst

Eergisteren heb ik een brief ontvangen van een hele leuke afzender, namelijk van mijzelf. Een weken voor vertrek op een AFS kamp moesten we een brief schrijven naar onszelf over hoe we verwachtten dat de dingen zouden zijn rond kerst. Die brief heeft AFS Nederland nu naar ons opgestuurd. Ik heb die brief toen in het Spaans geschreven, en ik dacht op dat moment al: ''Ik hoop dat ik na een paar maanden Spanje straks mijn eigen brief kan verbeteren". En dat was ook zo. Ik las mijn brief terug... suuuper veel fouten! Ik lag helemaal in een deuk om mezelf. En mijn gastgezin zei ook dat ik heel erg verbeterd ben. Ik had het zelf helemaal niet door, en ik dacht dat ik eigenlijk bijna het zelfde niveau had als een paar maanden geleden. Maar na het lezen van die brief ben ik ineens heel erg vooruit gegaan. Wel een goede zelfreflex.

Ik betrap mezelf er steeds vaker op dat ik in het Spaans denk. Met het Nederlandse vrouwtje praat ik alleen nog maar Spaans omdat het op dit moment gewoon makkelijker is. Ik droom normaal gesproken in geen een taal, maar als ik droom in een taal dan is het nogsteeds in het Nederlands. Mijn brein is nu een mixje van Engels, Spaans en Nederlands. Ik hoop dat ik aan het einde van mijn uitwisselingsjaar helemaal in het Spaans denk. Ik moet nog wel wat werken aan mijn woordenschat, maar ik hoop dat dat later ook wel goed komt. Dat mijn woordenschat goed is, maar niet zo heel goed, is waarschijnlijk ook de rede dat ik moeite heb het nieuws te volgen. Films en filmpjes op youtube kan ik redelijk volgen, maar het hangt van het onderwerp af. Soms volg ik het helemaal, en soms redelijk. Het nieuws volg ik redelijk maar niet super goed. Ik verwacht dat dat over een tijdje ook wel komt.

Nu we het over films hebben, even een paar vraagjes voor jullie. Vanmiddag ga ik afspreken met een vriendin van de uitwisseling met Spanje het afgelopen schooljaar. Iemand nog ideeen voor een leuke film die we kunnen kijken? Geen romantiek, het liefst een beetje science fiction of fantasie zoals bijvoorbeeld Harry Potter. Ook boeken probeer ik te begrijpen. Nouja, boeken... teksten. Ik voel me zo'n nerdje als ik boeken lees, en daarnaast vind ik het ook gewoon niet leuk. Er zijn zoveel mensen die tegen me zeggen, 'probeer het eens'. Eerlijk gezegd, ik heb het nooit echt geprobeerd, omdat ik er geen geduld voor heb, omdat ik nooit in het verhaal kan duiken en omdat ik altijd de bladzijden aftel die ik nog moet voordat ik mag stoppen. Lezers onder ons, hoe kunnen jullie echt in een verhaal zitten? Hoe kunnen jullie lezen leuk vinden? Misschien heb ik gewoon nooit de soort boeken gevonden die ik leuk vind omdat ik er nooit echt voor gezocht heb. Ik 'lees' nu een Spaans boek, tenminste, ik probeer het te lezen omdat het wel heel erg zou helpen om mijn Spaans te verbeteren. Maar echt waar, hoe kan een lezer echt zo in een verhaal duiken? En een ander puntje, hoe kan je uberhaupt beginnen met lezen? Ik heb namelijk echt geen motivatie om een boek te pakken en te beginnen met lezen.. . Zeg het me lezers, hoe doen jullie het..

Wat zijn verder de plannen vandaag.. Ik ben voor de verandering eens niet zo heel moe, maar dat kan ook niet anders na 13 uur slaap. Anderzijds ben ik normaal gesproken ook niet zo super moe meer als in mijn eerste maand hier, maar ik wordt af en toe nog steeds betrapt op het in slaap vallen in de les, zoals afgelopen dinsdag. Hoe krijg je de aandacht van de klas en de docent, nou zo dus. Ik ga vandaag afspreken met een vriendin van de uitwisseling met Spanje van het afgelopen jaar. Verder voor vandaag wat Frans en misschien vanavond een Spaanse film kijken. Ook moet ik echt me echt bij de basketballclub inschrijven want ik train al 3 maanden gratis mee. Ik heb alleen wat probleempjes met het overmaken dus dat gaat een beetje lastig. Van uitstellen komt afstellen, dus ik hoop dat ik mezelf weer even bewust maak door het hier te schrijven en dat ik het echt ga doen. Volgende week woensdag hoogstwaarschijnlijk naar een voetbalwedstrijd van Valencia. Nog maar 4 daagjes naar school en dan is het alweer kerstvakantie!

Mijn gastgezin heeft me verteld dat het niet normaal veel regent hier in Spanje dit jaar, en dat ik waarschijnlijk de regen heb meegenomen vanuit Nederland. Regent het daar minder? We zijn naar een rivier geweest vanmorgen om de stroming van het water te bekijken. Gisteren stond de rivier nog droog. Dit is echt een uitzondering, je moet het je een beetje voorstellen als die ene keer een paar jaar geleden toen de waal overliep in Nijmegen. In de regio Valencia en Murcia waar ik zit is het weer alarm rood af gegegeven. Niemand gaat de weg op, het zou 'gevaarlijk' zijn. Echter, alleen in de rivieren stroomt het water doordat al het water van boven naar beneden gaat, maar op normaal hoogteniveau is het nogsteeds bijna droog. Ik snap niet hoe het gevaarlijk kan zijn. De mensen zijn hier zo blij, eindelijk regen. Maar zoals vandaag heeft het al jaren niet meer geregend. GOUD! De velden met verbouwing krijgen eindelijk weer water! Het regent niet meer als gemiddeld in Nederland hoor, dus ik lach nog steeds om die Spanjaarden. Ik ga nog even lekker genieten van de regen. 'Heeft het vannacht echt geregend?' Vroeg ik aan mijn gezin. En ze keken mij allemaal met grote ogen aan, alsof ik zo'n persoon ben die nog niet wakker wordt van een aardbeving. Wij Nederlanders zijn het gewoon gewend, haha.

Geniet van jullie namiddag en tot de volgende keer,

Beau

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mam:
    Leuke film. Narnia? Top Beau, we zijn weer bij. Lekker shoppen voor kerst
    ;-(. Ook leuk om te doen, ha ha. Wandelschoenen aan en gaan met due banaan. Ik moet zo werken, dus tot laterzzzzzz. Luv you xxxxx. Ps. mail van AFS gezien?
  2. Elly:
    17 december 2016
    Weer een leuk verhaal schat en al weer zo snel. Je houdt ook van verrassingen. Veel plezier met alle bezigheden.
    Dikke kus. Xx
  3. Marga:
    17 december 2016
    Je moet iets gaan lezen over een onderwerp wat je interesseert. Haha dus niet de onafhankelijkheid van Amerika. Ja en december is idd een dure maand. Film ?? Nocturnal Animals ? Zelf wil ik die met Will Smith zien, maar weet niet of jij daar zin in hebt. Collateral Beauty Fijne zaterdag :)
  4. Lous stunnenberg:
    17 december 2016
    Het was we de moeite waard om jou verhaal te lezen. Ben er extra voor gaan zitten. Je det het geweldig! Ben trots op he. Liefs Lous.
  5. Zwaantje:
    18 december 2016
    Hoi Beau,weer een mooie blog.Waren je gastouders niet bang dat je de winterslaap inging.Geniet maar van je kerstvakantie straks.
  6. Hannah:
    18 december 2016
    Hey Beau!
    Wauw je kunt uitslapen? XD Tsja hoe begin je met lezen. Een boek is vooral leuk als je met de hoofdpersoon mee kan leven. En natuurlijk als het gaat over onderwerpen die je boeien. Ik weet niet het zit gewoon een beetje in een persoon of die een lezer is of niet. Zoals mijn ouders, die hadden toen we klein waren iets van 3 boekenkasten en lazen iedere avond voor.Zo begon ik lezen ook leuk te vinden. Sommige mensen hebben er aanleg voor, anderen niet. Hopelijk heb je het goed naar je zin!
    X