Blog 12 (NL)

Hola seguidores,

Om te beginnen, wil ik jullie kort wat vertellen over mijn 'prive' leven, ofterwijl het leven thuis. Ik voel me helemaal thuis, maar dat wisten jullie al. Het samenwonen met 6 mensen went ook. Als ik straks terug kom in Nederland, ben ik zeker weten helemaal verbaasd dat ik de vogeltjes kan horen fluiten. Die rust. Ik ben de laatste tijd wel een beetje gestresst. Iedereen maakt hier huiswerk, en anders dan in Nederland krijg je wel op je donder en kijken ze je raar aan als je geen huiswerk hebt gemaakt. Dus, ook thuis is er best wel druk dat ik mijn huiswerk maak. Denk niet dat ze super streng zijn en boos worden als ik het niet doe, maar het is beter van wel. Hoe dan ook, de dagen zijn te kort. Om half 6 thuis van school iedere dag. Daarna een berg huiswerk. En daarnaast ben ik hier gekomen om Spaans te leren. Dus daar heb ik niet echt tijd voor. Het is momenteel alleen maar school, huiswerk, school. Ik moet verplicht naar school want ik heb leerplicht, maar ondertussen besteed ik graag meer tijd aan het leren van mijn Spaans, wat dus onmogelijk is. Daarnaast stopt mijn brein af en toe met werken na een 100% Spaanse schooldag tot 17.00. Organiseren is daarom lastig, omdat er altijd dingen tussen komen, en ik nooit kan doen wat ik zou moeten doen. Leer je dan geen Spaans door huiswerk te maken? Nee, want we hebben geen boeken etc. Dus niet zoveel. Dit jaar telt overigens niet voor mij, dus als er een keer iemand klaagt, die zien we na dit jaar toch niet weer. Haha. Dus prioriteiten stellen is dus lastig. Ik heb ook Frans nog, wat ik echt ga verliezen als ik een jaar niet oefen, maar ik heb er gewoon echt geen tijd voor, ook niet in de weekenden. Dus ik denk dat ik dat maar laat rusten tot volgend jaar. Als ik nog beter Spaans spreek zal Frans ook makkelijker gaan aangezien het best wel op elkaar lijkt.

Gisteren had ik een dagje AFS. Iedere student heeft eten gemaakt uit zijn of haar eigen land en heeft dat meegenomen naar de bijeenkomst. We hebben een gezellige gezamenlijke lunch gehad. Ik heb zelf appelflappen gebakken en meegenomen en mijn gastouders hadden nog een soort mega pizza gebakken van een halve meter bij een halve meter. Die middag hebben we nog wat spelletjes gedaan met de groep, en we hebben de cadeautjes uitgepakt die iedereen moet meebregen voor zijn geheime vriend of vriendin. Je kent het wel, dat spel waarbij iedereen in de groep 1 persoon aangewezen krijgt waavoor je een kleinigheidje moet kopen, en dat we later moeten raden van wie het cadeautje kwam. Ik heb zelf chocola gekregen, want ja, de mensen hier willen me graag dik hebben, haha. Als ik maar goed eet. Gelukkig heb ik nog een gastvader die de beste vriend van chocola is dus die chocola komt wel op, geen zorgen. Ook hebben we afscheid genomen van de studenten die hier maar een trimester waren. Deze 5 studenten wilden achteraf allemaal langer blijven, en eentje is het zelfs gelukt. En dat snap ik ook wel, want ik heb zelf ook de tijd van mijn leven hier. Na de AFS lunch zijn we nog even Valencia in gegaan en heb ik een winterjas gekocht die afgeprijst was van 80 naar 19 euro dankzij black friday. We zijn nog even de supermarkt langs geweest waar ik ook edammer kaas, goudse kaas en algemeen Hollandse kaas heb gevonden.

Aankomend weekend gaan we een tipisch Nederlandse avond hebben zaterdag. We gaan het dobbelstenenspel doen, aangezien ons gezin 6 mensen heeft en dat is genoeg voor een leuk avondje sinterklaas. Ik orgniseer het, want ik ben de enige die het concept kent. Een van de leuke dingen van zo'n avond is de voorpret, die ik nu ook al heb. Iedereen 3 cadeautjes van in totaal 10 euro, en ik heb er al 1. Ik zeg niet wie ik heb getrokken, want het kan zijn dat mijn gastgezin dit blog gaat vertalen. Na afloop zal ik hier zeker over schrijven in de volgende blog.

Met basketbal gaat het ook goed, al wil dat niet zeggen dat ik goed ben. Ik ben ook zoooo sportief, altijd al geweest. Haha, not. Maar ja, ik heb er wel plezier in. Ik ben trouwens ook het nieuwe meisje in mijn team, en de andere hebben al ervaring, dus dat is een goed genoeg excuus. Daarnaast is het wel goed voor me om twee keer per week even mijn hoofd leeg te maken en even lekker alles eruit te zweten. Het enige puntje is dat ik soms de uitleg van de trainer niet begrijp, en ik midden in een oefening niet weet of ik aan het verdedigen of aan het aanvallen ben.. maar ja, girls just wanna have fun.

De temperaturen zijn hier nu ook aan het dalen, en we gaan nu echt de 'winter' in. Wat bedoel ik daarmee? Nouja, dat het overdag nog maar rond de 17 graden is. En dat het snacht's rond de 13 graden is. Dus, zo kan ik de winter wel overleven. Hoe is het daar in Nederland trouwens... ik heb gehoord dat dit waarschijnlijk een strengere winter wordt dan vorig jaar.
Ik heb ook niet echt last van heimwee. Dat wil niet zeggen dat ik meer of minder van mijn ouders houdt. Dat zegt alleen dat ik daar gewoon nooit last van heb gehad. Dat ik altijd wel zelfstandig ben geweest. Afs raadt het sterk af voor ouders om hun kinderen te bezoeken, omdat het mogelijk is dat hun kinderen zo'n heimwee en last krijgen na het bezoek dat ze weer naar huis willen. Ik denk niet dat ik daar last van ga hebben. Ik geniet volop van mijn jaar hier, en als ik terug in Nederland ben is alles weer normaal. Dus geen tijd voor heimwee zullen we maar zeggen. We moeten maar genieten hier, want ik heb er nog al wat voor moeten doen en sparen om hier te komen.

Nu een stukje over school, en ik zal het proberen kort te houden. Om te beginnen, was ik laatst zo geconcentreerd aan het werk en schrok ik me plotseling helemaal dood. Een jongen van mijn klas viel plotseling flauw en daar lag ie op de grond. Gelukkig kwam hij snel weer bij en we hebben hem goed geholpen. Het bleek dus dat hij nooit ontbijt, omdat hij gewoon geen ontbijter is. Dus voor de mensen die ook geen ontbijt naar binnen krijgen, eet op zijn minst iets om dit soort dingen te voorkomen. Soms denk je dat sommige dingen je niet gebeuren, maar het gebeurt je toch. Zoals bijvoorbeeld onbewust door een rood stoplicht rijden doordat je op je telefoon zit. Jaja, dat gebeurt mij niet. Nou echt wel, ook jij kan makkelijk een ongeluk krijgen. Ik ben trouwens iemand die heel graag ontbijt, en het eerste wat ik 's ochtends doe na het wakker worden is lekker ontbijten met oer Hollandse kaas.
De mondelingen van Engels gaan ook goed, ik heb inmiddels bijna mijn hele klas gehad en ga binnenkort beginnen aan een andere klas. 'Hoe ben jij zo goed in engels?', vragen ze dan. Nee, ik heb gewoon een gemiddeld niveau, maar het Engels hier in Spanje is gewoon zo slecht en alles is hier verspaanst. Ik hoef ook geen toetsen te maken, want als ik ze wel zou maken zou ik toch een 10 hebben, dus het is zonde van de tijd om die toets te maken. Dat is wat mijn Engels docente zei.
Normaal gesproken ben ik altijd in een groepje van 3. Eerst waren we met zijn 2en, maar er heeft zich een ander meisje aangesloten bij de groep. Ze is aardig, maar totaal niet mijn type. Maar ze heeft zichzelf zo tussen mij en mijn vriendin ingeplaatst dat ze doet alsof we een groepje van drie zijn. Ik zeg niet dat ik haar niet mag, of dat ze irritant is. Ze is lief, ze heeft een goed hart, maar ze is gewoon totaal niet mijn type. Ik weet dan ook echt niet waar ik over moet praten als ik met haar ben. Ze is meer het meisje meisje type van de makeup, knappe jongens, etc. En ik dus niet echt. Daarnaast wil ik af en toe ook naar mijn vrienden in mijn eigen klas, aangezien deze twee meisjes waar ik over schrijf een klas lager zitten. Ook hebben we dus een leeftijdskloof van meer dan 2 jaar. Maar elke keer komen ze naar mij toe, en vragen ze me om mee te gaan en tijd met ze door te brengen in de pauze. Ik heb het ook wel naar mijn zin, maar soms wil ik ook gewoon naar mijn eigen klasgenoten toe. Maar goed, ik ben hun beste vriendin dus we moeten zoveel mogelijk tijd doorbrengen, dat is wat ze zeggen.... tja...

Deze week op school is de week van de 'violencia de genero'. Geweld gebasseerd op verschillen in geslacht. We hebben veel gewerkt aan dit thema, we hebben een film gekeken in de school bioscoop, etc. Tijdens mentoruur zou de hele middelbare school naar de schoolbioscoop gaan, behalve 1 mentorklas, en dat was de mijne. Waarom? We hebben een nieuwe vervanger die onze mentor en tekendocent vervangt. Ze is vreselijk. Ze lacht niet, en de hele school haat haar. Ze heeft een goed hart, want natuurlijk ben ik de enige leerling waartegen ze niet schreeuwt en wel 'aardig' is. Een les van haar geeft meer oorschade dan een rockconcert.. Ze weet nooit wat ze moet doen, ze is al onze werkstukken die we hebben ingeleverd kwijt geraakt. Ze vervangt ook mijn 1 op 1 lessen om Spaans te leren maar ik heb nog nooit zo'n slechte leraar gehad. Ze snapt het zelf niet, en ze moet tijdens de les andere docenten opzoeken om te vragen hoe een bepaald aspect van Spaans in elkaar zit om het mij uit te leggen. 'Ehh.. ik denk dat het zo is. Maar het kan ook zo. Ik weet niet, met het Engels kan je het moeilijk vergelijken..' 'Ik zal het even vragen, een momentje.' 'Het werkwoord hebben kan ook zijn beteken.' Nou, ik kom niet uit Spanje maar zelfs ik weet dat dat niet zo is. En na een bevestiging van mijn Spaans docente klopte mijn vermoeden. Ze ziet er PRECIES hetzelfde uit als die strenge lerares uit de films van Harry Potter. Met dat oranje krullerige haar en die bril. En zo streng. En schreeuwen, en mensen de klas uitschopen for no reason. En normaal gesproken als je iemand tegenkomt op de gang, glimlach je wel eens, maar ze glimlacht echt niet terug. Nou dan niet, haha. Denk ik dan. Maar goed, we hopen allemaal dat de docente voor wie deze mevrouw nu vervangt heel snel terug komt.

Dat was het weer zo ongeveer, ik hoop dat ik het iets korter en krachtiger op heb kunnen schrijven dan normaal. I hope you enjoyed!

Hasta la vista!

Beau.

1. Marga:
    Leuk weer te lezen :) veel plezier met sinterklaas ! X
  2. Hannah:
    27 november 2016
    Leuk om te lezen. Ja hier in Nederland word het wel kouder. Het was hier gisteren 4 graden overdag en deze week word het aardig koud hier. Maar ja we moeten het er maar mee doen he. Veel plezier!
  3. Lous stunnenberg:
    27 november 2016
    Weer genoten van jou laatste nieuws. Ik zie jou nog een beetje voor me als de kleine beautje. Maar dat is verleden tijd. Wat ben jij volwassen geworden. In je schrijven vooral. Heel veel liefs en als je terug bent in Nederland kom ik gauw een keer naar Meppel.
  4. Elly:
    27 november 2016
    Lieve Beau, weer een heel leuk verhaal. Toch nog een goed verhaal geworden zo via jou mobiel. Nu maar hopen dat je mobiel het wel blijft doen. Hihi.
    Blijf maar lekker genieten in Spanje, zodat wij nog veel mooie verhalen kunnen lezen.
    Love you.
  5. Jack:
    Hey scheetje,
    Je vermaakt je prima zo ik lees. Geniet ervan en alvast een fijne Sinterklaas.
    Xx
  6. Mam:
    27 november 2016
    Als iemand jou BFF is hoef jij dat ook niet te zijn. Je vrienden kies jezelf en dat doen anderen niet voor je.

Goed verhaal schat, enne..... Niet te lang ;-). Xx
  7. Zwaantje:
    27 november 2016
    Wat een geweldig verhaal weer,en dit noem je een verkorte versie,hahaha ik hou hiervan.Veel plezier met Sinterklaas,kennen ze dat wel in Spanje overigens.Ik zie weer uit naar je volgende blog.Groetjes van je buuf
  8. Johan:
    28 november 2016
    Leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt. Knap dat je het zo goed doet feitelijk toch alleen. Respect.
    Groeten.